• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

tips släppa alla lån + skuldsanering

Tomtom72

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
23 April 2023
Meddelanden
582
Mottagna reaktioner
310
Poäng
487
Nej inte så snabbt men kan ju tillägga att det jag skrev är bara det allmänna skadeståndet för att arbetsgivaren har sagt upp eller avskedat utan sakliga skäl det kan också tillkomma att arbetsgivaren bli skyldig att betala ett ekonomiskt skadestånd för utebliven inkomst.

Allmänt skadestånd plus ekonomiskt skadestånd motsvarande lönen under uppsägningstiden. Om den anställda får komma tillbaka efter att domstolen avgjort tvisten till den anställdas fördel stannar det där.

Vägrar arbetsgivaren så är det normalt 16,24 eller 32 månadslöner som gäller i ekonomiskt skadestånd beroende på hur länge man jobbat på arbetsplatsen. Kan bli miljon belopp man kan få utbetalt i skadestånd om man får rätt.
Jag tänkte mest på att du sa att man inte behöver buffert.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Patron

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
737
Mottagna reaktioner
413
Poäng
527
Jag tänkte mest på att du sa att man inte behöver buffert.
Ja men jag skrev lite för snabbt i affektion av att Cecilia är så orolig över att förlora hennes jobb fastän jag inte tycker hon ska vara det. Det är väl alltid bra att ha en buffert så det blev väl lite fel citerat.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Ja men om jag inte får inledande utan får utmätning och har dom pengarna på kontot, då tar alltså kf dom? Måste finnas något sätt att kunna spara undan eller något utan att dom kan ta dom så man har lite buffert i alla fall?
Efter du får besked om du får inledande skuldsanering eller inte så har du förmodligen 2-3 månader på dig innan löneutmätning börjar ifall du blir nekad.

Men vill du lägga undan någon sak, kontanter, på revolut eller bitcoin så hade jag nog gjort det i sommar. Inte i höst/vinter och sista sekund innan utmätning.

Vissa butiker har 365 dagar öppet köp. Så om du ex köper en säng på Ikea för 20000 så får du lämna tillbaka den inom ett år och få pengarna tillbaka om den är oöppnad för att du löste det på ett annat sätt till stugan. Då kanske du hinner bli nekad på denna skuldsanering, få utmätning och beviljad på nästa ansökan och då lämna tillbaka sängen till ikea dag 320 och få tillbaka pengarna. Annars lämna tillbaka den ändå dag 320 och hoppas utmätningen inte ser det. Tror inte dom livebevakar konton.

ICA har även så man kan ta ut i kassan 2000kr när man handlar och på kontoutdraget vill jag minnas att det bara står ICA. Inte uttag av kontanter.

Du får vara lite fyndig om du vill ”gömma” pengar. Men inte göra det för nära inpå eventuell utmätning som sagt. Ser lite mer suspekt ut då än att göra det 5-6 månader innan utmätning startar.
 

Inflames

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
16 December 2020
Meddelanden
1 026
Mottagna reaktioner
451
Poäng
557
Mina tips.
1. Skit i rådgivare, visa att du kan själv. Det visar också att du jobbat själv på denna ansökan.

2. ha en tydlig brytpunkt.

3. Berätta om en hållbar plan du har, och hur du kommer göra för att kunna fullfölja.
 

Patron

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
737
Mottagna reaktioner
413
Poäng
527
Mina tips.
1. Skit i rådgivare, visa att du kan själv. Det visar också att du jobbat själv på denna ansökan.

2. ha en tydlig brytpunkt.

3. Berätta om en hållbar plan du har, och hur du kommer göra för att kunna fullfölja.

1:a punkten har ju kronofogden gått ut själva i medier med att dom ser positivt på att man ansöker genom en budget och skuldrådgivare men man gör så klart som man vill. Annars håller jag med om resten.
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 309
Mottagna reaktioner
884
Poäng
717
1:a punkten har ju kronofogden gått ut själva i medier med att dom ser positivt på att man ansöker genom en budget och skuldrådgivare men man gör så klart som man vill. Annars håller jag med om resten.
Bra skrivet
 

Inflames

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
16 December 2020
Meddelanden
1 026
Mottagna reaktioner
451
Poäng
557
1:a punkten har ju kronofogden gått ut själva i medier med att dom ser positivt på att man ansöker genom en budget och skuldrådgivare men man gör så klart som man vill. Annars håller jag med om resten.
Fick det svaret av min handläggare, han sa det visade att jag jobbat för att komma hit. Enbart positivt enligt han att visa att man kan.
 

Kämpar

Kunnig medlem
Poäng: 236
Blev medlem
1 Januari 2024
Meddelanden
176
Mottagna reaktioner
80
Poäng
236
Du behöver inte släppa allt samtidigt utan det du ska va införstådd med är att det är skillnad på hur man förbereder sig. Löneutmätning behöver du inte göra någonting för att kvalificera dig för det är bara en konsekvens av att du inte betalar dina skulder. En skuldsanering finns det vissa krav på för att du ska vara kvalificerad. Det är alltid bäst att gå genom en budget och skuldrådgivare om man vill ha en skuldsanering.Den viktigaste nyckeln är att du inte ska ta något nytt lån om du vill ha chans att få en skuldsanering i närtid nu. Sen om du släpper allt,betalar in på vissa är sekundärt det viktigaste är att du inte tar nya lån.

Om du hade varit provanställd så kan dom avskeda dig utan sakliga skäl. (Din personliga ekonomi är inte ett sakligt skäl) om dom tycker det är olämpligt att du har skulder när du har den tjänsten. När du är tillsvidare anställd finns det inget stöd för att avskeda dig utan sakliga skäl (din personliga ekonomi är inte ett sakligt skäl ) så varför ska arbetsgivaren sparka dig? Tror inte det står i ditt anställningsavtal att du blir avskedad om du har privata skulder?

Innan löneutmätning kan du göra precis vad du vill det är bara en konsekvens av att du inte betalar på dina skulder.Men gör du nån större transaktion eller dylikt i närtid kan det bli att dom tittar närmare på det om dom tycker det finns en koppling att du försöker undanhålla pengar som skulle kunna gå till dina skulder.
Nyfiken om ”Den viktigaste nyckeln är att du inte ska ta något nytt lån om du vill ha chans att få en skuldsanering i närtid nu.” Precis som Cecilia är orolig att få avslag på skuldsaneringen pga av nya lån, men om, låt säga man tar ett nytt snabblån på 4-8k men betalar av det snabbt innan ansökan, kommer det ändå påverka ansökan negativt? Om man släppa de gamla lån som är typ minst 2 år gamla. Tacksam om någon annan också har info kring detta. Kanske du också @LånaUtanPapper har varit med liknande?
 

lamphue

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
11 Juni 2023
Meddelanden
174
Mottagna reaktioner
64
Poäng
197
Stort tack för dom svaren & tipsen jag fått hittills.
Så du betalade bara hyra, el osv dom vanliga räkningarna och släppte alla lån helt enkelt? Jag förstår dock fortfarande inte hur mycket eller på hur många lån jag ska fortsätta betala in på, är det inte lika bra att inte betala in några när alla ändå kommer till KF tillslut? Jag har Nordea som bank och där dras mitt lån på autogiro varje månad och det går inte att ta bort det autogirot så hur ska man göra då om man ska släppa det? Föra över lönen som kommer dit fort till ett annat konto innan dom hinner dra lånet?

Släpper jag alla lånen så kommer jag ha runt 20-25k över, vart är det bästa att förvara dom pengarna tills löneutmätningen börjar? Jag är dock rädd att skuldsaneringen går åt skogen då eftersom dom ser att jag inte betalat in på några lån.

Jag kan tänka mig att stressen osv försvinner det låter helt otroligt skönt.
Kan du lägga undan 20-25k är det riktigt bra.
Du väljer själv om du vill betala något eller inget alls.
Men släpp, det är inte lönt att hålla på.
 

furbin

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
11 April 2021
Meddelanden
119
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Efter du får besked om du får inledande skuldsanering eller inte så har du förmodligen 2-3 månader på dig innan löneutmätning börjar ifall du blir nekad.

Men vill du lägga undan någon sak, kontanter, på revolut eller bitcoin så hade jag nog gjort det i sommar. Inte i höst/vinter och sista sekund innan utmätning.

Vissa butiker har 365 dagar öppet köp. Så om du ex köper en säng på Ikea för 20000 så får du lämna tillbaka den inom ett år och få pengarna tillbaka om den är oöppnad för att du löste det på ett annat sätt till stugan. Då kanske du hinner bli nekad på denna skuldsanering, få utmätning och beviljad på nästa ansökan och då lämna tillbaka sängen till ikea dag 320 och få tillbaka pengarna. Annars lämna tillbaka den ändå dag 320 och hoppas utmätningen inte ser det. Tror inte dom livebevakar konton.

ICA har även så man kan ta ut i kassan 2000kr när man handlar och på kontoutdraget vill jag minnas att det bara står ICA. Inte uttag av kontanter.

Du får vara lite fyndig om du vill ”gömma” pengar. Men inte göra det för nära inpå eventuell utmätning som sagt. Ser lite mer suspekt ut då än att göra det 5-6 månader innan utmätning startar.

Ok, Det var 2 veckor sedan jag ansökte om saneringen. 6 mån väntetid står det på deras hemsida. Hoppas jag får besked innan utmätningen börjar då.

Får klura ut lite hur man ska göra med pengarna där, kanske bäst ändå att ta ut kontanter och ha hemma eller nått. Revolut har jag aldrig hört talas om, funkar det bra?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp